PUUKAASUTIN ELI KANSANOMAISESTI HÄKÄPÖNTTÖ TIELIIKENTEESSÄ |
etusivulle |
Puukaasuttimessa biopolttoaine kaasutetaan
moottorissa poltettavaan muotoon. Auton moottori käyttää bensiinin
asemasta puukaasua polttoaineenaan. Autoon ja moottoriin tarvitsee tehdä
vain vähän muutoksia. Puukaasu sisältää noin 20 % hiilimonoksidia eli häkää,
20 % vetyä, 10 % hiilidioksidia ja noin 50 % ilmasta peräisin olevaa
typpeä. Kaasutus on tehokas menetelmä moottoripolttoaineen tuottamiseksi,
sillä se hävittää vain noin 25 % polttoaineen sisältämästä energiasta.
Kaasua on laitteiston sisällä vain vähän ja sitä tuotetaan sitä mukaa kuin
sitä kulutetaan. Häkäpönttö ei näin ollen ole vaarallinen esim.
kolaritilanteessa. |
Puukaasulle muutettu Lincoln Mark V 1979. *Huippunopeus 110 km/h *Polttoaineen kulutus noin 50 kg/100
km *Tankkausväli 250 km
(turpeella) *Mahdollista käyttää puuta ja
turvetta *Polttoainekustannus turpeella 4€/100
km | |
Ensimmäinen
puukaasuauto: Buick Le Sabre STW –83. Muunneltava ja säädettävä puukaasutin,
minkä avulla tekniikka on kehitetty luotettavaksi ja
toimivaksi. *Kokeiltu erilaisilla polttoaineilla Tällä autolla on ajettu
vuosina 1994 – 2003 kaikkiaan noin 80 000 km puukaasun voimalla.
Polttoaineena on käytetty pääasiassa
turvetta.
|
Toyota Camry 2,0 GLI on pieni ja taloudellinen sekä erittäin energiatehokas auto. Kaasutin on kokonaisuudessaan hiukan tarpeettomankin suuri tälle kevyelle autolle, mutta pienen kulutuksen vuoksi yhdellä täytöllä on mahdollista ajaa jopa yli 500 km. Perävaunu ei vaikuta mainittavasti ajettavuuteen. Camryn moottorin vääntö on liikkeelle lähdettäessä kovin heikko, mutta teho riittää ajossa hyvin. *Huippunopeus 95 km/h (IV
–vaihteella) *Polttoaineen kulutus noin 20 kg/100
km *Tankkausväli 500 km
(turpeella) *Polttoainekustannus turpeella 2 €/100
km *Teho bensiinillä 96 kW *Käsivaihteinen, 5
vaihdetta. *Suodattimen puhdistusväli 2 000
km *Energian kulutus noin 1
kWh/km |
|