PUUKAASUTIN ELI KANSANOMAISESTI HÄKÄPÖNTTÖ TIELIIKENTEESSÄ

 etusivulle
 

Puukaasuttimessa biopolttoaine kaasutetaan moottorissa poltettavaan muotoon. Auton moottori käyttää bensiinin asemasta puukaasua polttoaineenaan. Autoon ja moottoriin tarvitsee tehdä vain vähän muutoksia. Puukaasu sisältää noin 20 % hiilimonoksidia eli häkää, 20 % vetyä, 10 % hiilidioksidia ja noin 50 % ilmasta peräisin olevaa typpeä.  Kaasutus on tehokas menetelmä moottoripolttoaineen tuottamiseksi, sillä se hävittää vain noin 25 % polttoaineen sisältämästä energiasta. Kaasua on laitteiston sisällä vain vähän ja sitä tuotetaan sitä mukaa kuin sitä kulutetaan. Häkäpönttö ei näin ollen ole vaarallinen esim. kolaritilanteessa.

Puukaasulle muutettu Lincoln Mark V 1979.

Edellisten projektien pohjalta kehitetty luotettava ja helppohoitoinen puukaasutinauto. Aikaisempien kokemusten perusteella on opittu, että käyttäjä-ystävällisyys ja toimintavarmuus ovat puukaasuttimen tärkeimmät ominaisuudet.

*Huippunopeus 110 km/h

*Polttoaineen kulutus noin 50 kg/100 km

*Tankkausväli 250 km (turpeella)

*Mahdollista käyttää puuta ja turvetta

*Polttoainekustannus turpeella 4€/100 km

 

Ensimmäinen puukaasuauto:  Buick  Le  Sabre  STW –83.  Muunneltava ja säädettävä puukaasutin, minkä avulla tekniikka on kehitetty luotettavaksi ja toimivaksi.

*Kokeiltu erilaisilla polttoaineilla
*Käytetty pesu- ja suodatinpuhdistusta
*Säädettävä tulipesä
*Kokeiltu erityyppisiä arinaratkaisuja

Tällä autolla on ajettu vuosina 1994 – 2003 kaikkiaan noin 80 000 km puukaasun voimalla. Polttoaineena on käytetty pääasiassa turvetta.

 

Toyota Camry 2,0 GLI on pieni ja  taloudellinen sekä erittäin energiatehokas auto. Kaasutin on kokonaisuudessaan hiukan tarpeettomankin suuri tälle kevyelle autolle, mutta pienen kulutuksen vuoksi yhdellä täytöllä on mahdollista ajaa jopa yli 500 km. Perävaunu ei vaikuta mainittavasti ajettavuuteen. Camryn moottorin vääntö on liikkeelle lähdettäessä kovin heikko, mutta teho riittää ajossa hyvin.

*Huippunopeus 95 km/h (IV –vaihteella)

*Polttoaineen kulutus noin 20 kg/100 km

*Tankkausväli 500 km (turpeella)

*Polttoainekustannus turpeella 2 €/100 km

*Teho bensiinillä 96 kW

*Käsivaihteinen, 5 vaihdetta.

*Suodattimen puhdistusväli 2 000 km

*Energian kulutus noin 1 kWh/km