PUUKAASUAUTOLLA AJAMINEN
etusivulle

PUUKAASUAUTOLLA AJAMINEN

Puukaasulla ajaminen ei varsinaisesti poikkea normaalista ajamisesta. Tehoa on merkittävästi vähemmän, mistä syystä hitaammin kulkevien ajoneuvojen ohittaminen on erittäin vaikeaa. Teho riittää käytännössä hyvin pysymään muun liikenteen mukana muuten paitsi pitkissä ja jyrkissä vastamäissä.

Ennen ajoon lähtöä puukaasutin tulee esilämmittää kaasua tuottavaan kuntoon. Poistokaasuputken suulla voi tarvittaessa paistaa esim. makkarat autoretkellä ollessa. Lincolnin kyytiin mahtuu pilkkeitä tai turvetta kaikkiaan noin 600 km ajoa vastaava määrä

 

Puukaasulla ajaminen on paitsi halpaa, myös hauskaa. Varmatoimiset puukaasulaitteet ja loogisesti toimivat kaasujärjestelmään kuuluvat lisälaitteet mahdollistavat auton käytön muillekin kuin itse auton

rakentajalle. Tyypillisiä puukaasukäyttöisiä ajoneuvoja vaivaavia ongelmia ovat moottorin vaikea käynnistäminen, moottorin sammuminen jarrutettaessa tai tyhjäkäynnillä, sekä vaihteleva suorituskyky. Hyväksyttävää ei ole, että moottorin lisäilman annostelua joutuu muuttamaan käsin moottorin kuorman mukaan, tai käytettäessä moottoria tyhjäkäynnillä.


Kaikki nämä ongelmat ovat voitettavissa rakentamalla laitteet oikein ja huolellisesti toimivaksi kokonaisuudeksi. Näin autolla voi ajaa toistuvasti koko tankkausmatkan ilman huoltotoimenpiteitä ja auton kuljettaja voi keskittyä

ajamiseen ilman että auton ja kaasuttimen toiminta sitovat kuljettajan huomiota. Laitteisiin ei myöskään kannata tehdä tarpeettomasti sellaisia kytkentöjä, jotka voivat unohtua päälle pysäköitäessä tai ajon aikana.